torsdag 27 januari 2011

lyckad premiär för en del...

Jaha så nu var det dax nu skulle Anders äntligen lägga dom första varven med vocen på banan på baggtjärn =)
jag hade för dagen preppat bilen med 15" spikdäck för optimalt fäste,så efter inledande tveksamhet så intog Anders förarsitsen med lillbror (Micke) i kartläsar stolen och resan började...väl nere på isen var förhållandena nästan optimala så när som på några stenhårda vallar efter några förtroendeingivande...kör....åk... men sätt fart..! så bar det iväg...ägarn själv ska sägas var inte ett dugg nervös då Anders haft körkort i ett helt år och säkert iallafall torr kört i en bakhjulsdriven bil förut han åker ju wiskey pris satt "spyker" till vardags =)
men skämt åsido så bar det iallafall ivag och på dom första 45 metrarna hade han lyckats fått i 3 växlar(trodde inte det gick att växla så fort=)) men efter snabb instruktion av Micke så drog han lite längre på växlarna redan slutet på varv 1. redan varv 2 var farten god och ingångshastigeheten i böjarna väl så god eller för att citera lillebror: när vi kom ner till hårnålen så sket han i att bromsa och bara vre in  och det gick perfekt...det går ju inte!!
om inte minnet sviker var det efter det varvet det kom ut ett JÄTTE leende med orden :vad varmt det blev och  jackan åkte av.
Efter ett stopp som skulle få F1 teamen att bli avundsjuka bar det av igen varv 3-4 såg riktig bra ut med någon enstaka fadäs och nu kom till och med 4ans växel till användning.Någonstans i mellan varven "tvingades" pappa Per-Erik med som bisittare och höll med om att: nu började det gå fort=)
det näst sista och det sista varvet måste man dela upp då det var som wrc mot folkrace näst sista varvet körde Anders som en fantom fullkomligt respektlös som han ägde världen och vre in bilen med Mats jonsson pondus i ett så gott som felfritt varv med riktigt respektabel fart så ska det se ut!!!
sen kom det där varvet man inte ska åka det där sista med dans mellan vallarna och sådär MEN inget tar ifrån honom att på drygt 6 varv a 2km gå från tant till mats jonsson klass (inte riktigt loeb än men nära) och det kommer att bli intressant och se vad han mäktar med i naverviken sprinten till sommaren då det (förutom lite träning) kommer att vara grus premiär! så  om man sammanfattar med ett ord så får det bli RESPEKT!!
Sen kom den där tunga lördagen när bilen skulle lastas på för vinter testet som föråkare i  bergslags cupens första deltävling  och det vet ni ju hur det gick!!
Nu har gurun Jörgen dissikerat motorn och konstaterat att det har släppt en ventilsätesring på 4ans insugsventil och den toppen får bli grupp h, men det stannar inte där!! blocket är borrat till största överdimension och i cyl finns inte en enda honingsrepa kvar så ny topp och nytt block så långt ,men veven borde ju klarat sig tycker man men icke den är sned som en bilmekaniker rygg (6hundradelar) och går inte att rikta på vettigt sätt så ny vev med ny balansering  behövs, kolvarna är lite ovala men kommer att "gå te sig" med lite trängre  borrning  stakarna står på tur men det "brukar" gå att använda sa jörgen så det blir väll byte för mig med min tur=)


jacka av =)
"safe sex" med knottrig gummi =)
motorn lite  ur balans...!!
ööö.....ja vad säger man??.. ooops !?
jackad kolv zundapp style =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar